.comment-link {margin-left:.6em;}

Friday, September 02, 2005

Spel 3

Een leuk kenmerk van bridge is dat er zo veel kanten aan zitten. Op dit moment ben ik vooral geinteresseerd in het tegenspel, bijvoorbeeld welke typen signalen er zoal bestaan enzo. Grappig hierbij is dat ik op internet las dat in Amerika experts met hun "client" vaak afspreken dat de client zuiver distributie seint. Het idee is dat de client dat wel kan, maar meer moeite heeft met aan- of afseinen. Hum! En daarbij is het dan ook nog gebruikelijk dat de expert zelf met zijn eigen signalen alleen maar zoveel mogelijk verwarring zaait. Gezellig!

Maar wat overkomt je dan als je je aan het toeleggen bent op het tegenspel: de eerstvolgende spellen die je online speelt worden uitsluiten door het bieden bepaald. Ik was niet erg in vorm, om het maar zacht uit te drukken. Een belangrijke regel is dat je geen gekke dingen moet uitproberen in het bieden met toevallig partners op StepBridge. Hierna hoe het niet moet.

Op het eerste spel met een nieuwe, onbekende, partner heb ik

B 10 3
A V 10 3
A 4 2
V 6 4
en het bieden gaat:

W/- WESTNOORDOOSTZUID

pas1SApas2♣
pas2dbl?

Wat doe je?

Ik dacht zoiets als: "Ach een redoublet kan geen kwaad, misschien scoort 2XX wel beter dan 3SA! En straks is 3SA nog down met ruitenstart als Oost echt wat heeft. Als mijn p past dan heeft ie vast ruitens, hij heeft immers al geen vierkaart hoog."
FOUT! NOOIT doen zoiets op StepBridge, met toevallige partners! Deze had een hoop sterren enzo, maar paste, met B7. Het meest praktische bod hier is gewoon 3SA!

Het ging -1, niet eens zoveel. Maar dit geintje kostte dus wel zowat 13 IMPs, de oppies kregen er nog wat compensatie bij.

Het hele spel:
W / OW H 7 2
H B 9
B 7
A H B 10 7
A V 5 4 9 8 6
8 7 N 6 5 4 2
9 8 6 W        O H V 10 5 3
9 8 3 2 Z 5

B 10 3
A V 10 3
A 4 2
V 6 4


Het volgende spel was ook al een ramp, ik zat nog over het vorige spel na te denken, en vergat te vluchten uit een gedoubleerd contract. Ben daar niet zo goed in, een spel van me af zetten, toch eens beter op letten en er wat aan doen.

Er zijn er op StepBridge nogal wat die na 2 slechte scores zomaar weglopen, deze p deed dat niet en werd daar helaas niet voor beloond want de slechte scores waren nog niet eens op! Voor weglopers zijn de scores misschien veel belangrijker dan voor mij, maar toch vind ik dat weglopen niet netjes is. Ik sta nu in paren op niveau "9*" en in butler op "8", maar wat stelt dat nou voor? Ik speel voor de gezelligheid en af en toe een mooi spel. Die komen nog :-)

Comments:
Met redoublet geef je aan dat je zelf ruitens hebt. Beetje raar om dan je partner te verwijten dat hij ze niet heeft, toch?
 
Post a Comment



<< Home
Google
Web jfjacob.blogspot.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?