.comment-link {margin-left:.6em;}

Saturday, September 10, 2005

Spel 4: aan- en afsignalen

Zuid is deler, ik zit West, en allen zijn kwetsbaar. Zuid opent 1♣ en ik heb een normaal 1 volgbod.
9 8 2
A H 9 8 5
A 9 8
8 3

Noord verhoogt naar 2♣, partner biedt 2 en Zuid biedt 3♣.
Wat bied je?

Velen bieden nu 3, zo van "ik heb ze toch echt wel hoor". Ik pas, ik vind dat het met 1 wel verteld is, partner komt ook nog aan de beurt.


Z/All WESTNOORDOOSTZUID

1♣
12♣23♣
paspaspas

Ik heb een gemakkelijke uitkomst: H. Er komt een nogal sterke dummy op tafel:

V 6 5
B 3 2
H B
H 10 7 6 4
9 8 2
A H 9 8 5 N
A 9 8 W        O
8 3 Z

Dummy speelt de 2 en partner de 4. Wat nu?

De 4 is een afsignaal, het is de kleinste harten die p kan hebben en ook speelt. We spelen simpel h-l=aan/even, dus de 4 betekent geen kleurpreferentie (voor ruiten), maar is gewoon een afsignaal. Het is geen distributie signaal want in deze situatie gaat aan/af voor. Partner ziet nu gewoon niks in een hartenvervolg. Het is echter niet zo dat p het mij verbiedt om harten door te spelen!
Ik kan nu een ruiten proberen om de leider te foppen. Hm. Ik kan troef inspelen. Niet dat dat introevers gaat tegenhouden. Ook hm. Schoppen kan goed zijn. We gaan waarschijnlijk A en H maken en A. Voor down hebben we nog 2 extra slagen nodig. Er kan een ruiten bijkomen als de leider verkeerd raadt en p heeft de vrouw, of er kan een troefslag bijkomen, maar voor deze beide mogelijke extra slagen hoef ik nu niets te doen. In schoppen is de situatie onduidelijk, maar het zou best kunnen dat ik nu schoppen moet spelen om daarin slagen te ontwikkelen. Hup, ♠9 dus!

Die loopt via de ♠10 van p door naar de ♠H van Zuid. vervolgens komen ♣A en ♣V bij Zuid, p gooit op de 2e troefronde de 2 weg. Hierna speelt Zuid V, die ik neem.
De 2 van p was een afsignaal in ruiten, dus schoppen doorspelen is nu niet moeilijk meer. Dit geeft ons 2 slagen in schoppen, en ik krijg ruiten aas later nog, het contract is down.

Het hele spel:

Z / Allen V 6 5
B 3 2
H B
H 10 7 6 4
9 8 2 A B 10 7
A H 9 8 5 N 10 6 4
A 9 8 W        O 10 6 5 3 2
8 3 Z 5

H 4 3
V 7
V 7 4
A V B 9 2

Ik speel graag gewoon h-l=aan/even, in plaats van romeins-lavinthal dat zo populair is. Soms heb je gewoon niet de goede kaarten om af te seinen en de juiste andere kleur aan te geven. Of je wilt aanseinen en je hebt domweg geen oneven kaart. Volgens mij is het niet goed mogelijk om aan/af met kleurpreferentie te combineren. En zelfs distributie signalen vind ik nog belangrijker dan kleurpreferentie, dus ik zou daar nog eerder de even kaarten voor willen gebruiken als je dan toch zo graag wilt aanseinen met de oneven kaarten.


Comments: Post a Comment



<< Home
Google
Web jfjacob.blogspot.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?