.comment-link {margin-left:.6em;}

Saturday, October 15, 2005

Verdeling raden als de dummy verschijnt

Als de dummy verschijnt dan is het een goede gewoonte om de punten te tellen en je eigen punten daarbij op te tellen en te raden hoe de overige punten verdeeld zullen zitten. Het biedverloop helpt hierbij, soms kun je in slag 1 al tot op 2 punten nauwkeurig voorspellingen doen. Dit werkt vooral goed als er sans-atout geboden is of als iemand gepast heeft op een opening, of als er vaak voorgepast is. Dit puntentellen is iets dat velen al doen en is ook typisch iets wat in het blad Bridge veel aandacht krijgt.

Wat minder aandacht krijgt, is verdeling tellen. Na een poosje bridgen kent iedereen de mogelijke verdelingen wel: 4-3-3-3, 5-3-3-2, 5-4-3-1, etcetera. Probeer nadat de dummy op tafel komt om voor iedere kleur te voorspellen hoe de verdeling in die kleur zal zijn, weer met het biedverloop als hulp. Ga bij iedere volgende slag na of de voorspelling nog mogelijk is, en als het niet meer klopt pas dan de voorspelling aan. Ik vind dat deze gewoonte veel helpt bij het krijgen van een goed beeld van het zitsel. Het kost wat tijd als de dummy verschijnt, zeg 20 seconden extra, maar later in het spel hoef ik minder te tellen. Ook loop ik minder gevaar bijvoorbeeld niet meer te weten met hoeveel ruitens de dummy begon. En daarbij is het aardig om te zien hoe snel je al het goede zitsel kunt raden.

Als je net begint met verdeling tellen dan zul je op step mensen ontmoeten die met "kan het wat sneller" komen. Ik had dat ook laatst, mijn p zei "nee dat gaat niet" en ik antwoordde dat ik al in de hoogste versnelling zat. Of je zegt gewoon "ik was eigenlijk net van plan het wat rustiger aan te gaan doen". Een ander probleem is als je een singleton hebt in de uitkomstkleur, je wordt dan verwacht die meteen bij te spelen. Ik weet eigenlijk niet wat de spelregels hierover zeggen: Mag je de tijd nemen de dummy te bestuderen als die op tafel komt, ook al heb je een singleton? Ik zal het eens vragen op het step forum.

Comments: Post a Comment



<< Home
Google
Web jfjacob.blogspot.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?