.comment-link {margin-left:.6em;}

Monday, September 27, 2021

Op de tweede tafel van het toernooitje gaan we spel 3 en 4 spelen. Ik zit weer Oost en ik krijg een zevenkaart klaveren met AV109.
Wij zijn kwetsbaar tegen niet en na de derdehands opening van Noord zou ik een zwak 3Kla bod kunnen doen. Doen? Als partner echt niks heeft is het slem voor ze maar ben ik 4 of 5 down, en dat is duurder dan hun slem. Ik pas. Ze komen eenvoudig in 3SA en partner start met har3 (4e van boven dus hij zal er 4 hebben) en leider pakt het aas in dummy. Vervolgens speelt de leider harV en ik moet iets afgooien in een andere kleur. Partner komt misschien aan slag en dan wil ik graag klaveren na. Er staat "Lavinthal: bij introevers" op onze systeemkaart, maar ik weet niet of partner nu sch2 als een klaveren signaal gaat opvatten. Er staat ook hoog-laag aan en evt. hoog-laag even op. Ik speel kla10 bij. Partner pakt harH en switch nu naar...sch5. Hij heeft helemaal gelijk en die kla10 als Lavinthal gezien, mijn fout, pfff.
Het gaat schoppen voor de aas van de leider en dan een ruiten naar de boer op tafel. Vervolgens komt har2 van tafel. Nu kan ik kla2 spelen en dan zal het toch wel duidelijk zijn dat ik klaveren heb. Yes. Partner pakt de slag met harB en switcht klaveren en ik neem vijf slagen mee voor 3SA 3 down. Had nog meer down gekund als we ingespeeld waren en sch2 was een duidelijk klaveren signaal geweest, maar aan ieder systeem zitten ook nadelen. Ik vind het prettig om gewoon logisch te kunnen bijspelen, dus een kleintje die je het beste kunt missen als je niks te melden hebt, zonder dat je je zorgen moet maken of die misschien als een signaal wordt opgevat omdat hij even is bijvoorbeeld. Maar systemen waarbij je een kleur moet aanseinen met een mogelijke downslag zijn toch ook wel erg. Het zo populaire "on is aan" zorgt voor een record aantal downslagen die weggegooid worden. Het voordeel van hoog-laag vind ik dat het mij bij lange wedstrijden minder energie kost. Wel opletten als partner niet de kleinste bijspeelt, dan is er iets aan de hand.
Dit zal een goede score zijn. De leider had ook harV kunnen proberen of har2. Als ik aan slag kom dan zijn de klaveren tenminste nog beschermd met de H op tafel. Het is een manche in harten voor ze en als de sterke hand, Noord, het speelt, dan toevallig zelfs 6Rui.

Op spel 4 is iederen kwetsbaar en ik krijg een 19-punter:
Zal ik deze met 2Kla openen? Met minder dan 6 punten bij partner kan ik in 1Kla komen te zitten als ik dat open, en kan het toch de manche voor ons zijn. Geef partner maar een rode heer. Ik heb slechts een singleton schoppen, waar zitten die? De kans lijkt me nu groot dat links aardig wat kaarten in de hoge kleuren heeft en iets gaat volgen als ik 1Kla open. En het nadeel van 2Kla is toch dat partners vaak aan 23+ denken.
Links past op mijn 1Kla opening maar partner heeft meer dan genoeg voor de manche na mijn reverse bieden. Ik twijfelde nog aan 3Rui bieden in plaats van 2Rui omdat sommige mensen misschien vinden dat ze kunnen passen met een slechte 6 punten, maar dan is het misschien wel goed ook.
Mijn partner haalt 11 slagen na een kleine ruiten start. Als dummy heb ik even ontspannen en niet zo goed opgelet dus ik kan er niet veel over vertellen.

We waren vroeg klaar en moeten een paar minuten wachten voor de uitslag van deze tafel komt. Partner zegt niks in de chat dus ik weet niet goed wat hij er allemaal van vindt.
Dit laatste spel 4 scoort 77.78% dus dat is fraai. Het wordt meestal in mijn hand gespeeld en dan krijgen ze meestal sch10 uit en halen ze minder dan 11 slagen. Er gaat zo 20% van het veld down in 3SA.
Spel 3 scoort zelfs 89.47%. Ondanks dat het nog meer down kon. Gaat gemakkelijk zo.

Comments: Post a Comment



<< Home
Google
Web jfjacob.blogspot.com

This page is powered by Blogger. Isn't yours?